12 مارس 2022 - بر اساس مقاله ی جدیدی که در مجله انجمن غدد درون ریز منتشر شده است، افرادی که در محله‌های قابل پیاده‌روی با دسترسی به پارک‌ها و سایر فعالیت‌های خارج از منزل زندگی می‌کنند، فعال‌تر هستند و کمتر به دیابت یا چاقی مبتلا می‌شوند.

همه گیری دوگانه ی چاقی و دیابت در جهان، محققان و سیاست گذاران را بر آن داشته است که به دنبال راهی موثر برای ترویج سبک زندگی سالم در سطح جمعیت باشند.

محیط انسان ساخت یا built environment، که فضاهایی برای زندگی، کار و تفریح ​​را برای افراد فراهم می کند، شامل ساختمان ها، محله ها، پارک ها، مسیرهای دوچرخه سواری، رستوران ها، مغازه ها، جاده ها و وسایل حمل و نقل عمومی بر سلامت انسان تاثیر می گذارند.

دکتر Gillian L. Booth، از دانشگاه تورنتو، گفت: محیط انسان ساخت، می تواند با ترویج اشکال فعال حمل و نقل، مانند پیاده روی و دوچرخه سواری بیش از موارد غیرفعال، مانند استفاده از اتومبیل، بر سطوح فعالیت بدنی تاثیر گذارد. تغییر گزینه های حمل و نقل ساکنان محلی ممکن است به این معنی باشد که تعداد بیشتری از جمعیت می توانند در طول برنامه ی روزانه خود بدون برنامه های ورزشی ساختارمند به فعالیت بدنی بپردازند.

محققان چندین مطالعه را در مورد محیط انسان ساخت و اثرات آن بر سلامت عمومی بررسی کرده و دریافتند که شهرها و محله‌های دارای قابلیت پیاده‌روی و مناسب برای فعالیت فیزیکی با خطر کمتر چاقی و دیابت مرتبط هستند. یک مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت روی 32767 نفر نشان داد که شیوع چاقی در میان بزرگسالانی که در محله‌هایی با قابلیت پیاده‌روی زیاد زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در مناطقی با قابلیت پیاده‌روی کم  زندگی می‌کنند، 43 درصد در مقابل 53 درصد است.

مطالعه ای روی 1.1 میلیون بزرگسال با سطح قند خون طبیعی نشان داد که پس از 8 سال پیگیری، بروز پیش دیابت در میان افرادی که در مناطق کمتر قابل راه رفتن زندگی می کردند، 20 درصد بیشتر بود. مطالعه دیگری روی 1.6 میلیون بزرگسال نشان داد که احتمال ابتلا به دیابت در میان افرادی که در مناطقی با قابلیت پیاده روی کم زندگی می‌کنند در مقایسه با مکان‌هایی با قابلیت پیاده‌روی زیاد، 30 تا 50 درصد بیشتر است. در یک مطالعه ی کانادایی مبتنی بر جمعیت، نقل مکان از یک محله‌ی غیرقابل پیاده‌روی به محله‌ای با قابلیت پیاده‌روی بالا، با ۵۴درصد احتمال کمتر ابتلا به هایپرتنشن(فشار خون بالا) همراه بود.

این مقاله همچنین خاطرنشان کرد که آلودگی هوا و تراکم بالای رستوران های فست فود از عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند و می توانند مزایای زندگی در محله های قابل پیاده روی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

دکتر Booth، گفت: ما به سیاست‌هایی نیاز داریم که عادات غذایی سالم‌تر و فرصت‌هایی را برای مشارکت در اشکال فعال حمل‌ونقل ترویج کنند. طراحی محله هایی که دارای گزینه های حمل و نقل عمومی ایمن و موثر، زیرساخت های دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی هستند، ممکن است آلودگی ناشی از ترافیک را کاهش دهد و به سلامت کلی افراد کمک نماید.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220224091123.htm